Đề kiểm tra, đánh giá giữa học kỳ I môn Tiếng Anh Lớp 8 (Thí điểm) - Năm học 2023-2024 - Trường THCS Quang Thiện (Có đáp án)

docx10 trang | Chia sẻ: Thái Huyền | Ngày: 15/05/2024 | Lượt xem: 326 | Lượt tải: 1download
Bạn đang xem nội dung tài liệu Đề kiểm tra, đánh giá giữa học kỳ I môn Tiếng Anh Lớp 8 (Thí điểm) - Năm học 2023-2024 - Trường THCS Quang Thiện (Có đáp án), để tải tài liệu về máy bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
PHÒNG GD&ĐT KIM SƠN
 KIỂM TRA, ĐÁNH GIÁ GIỮA HỌC KỲ I
TRƯỜNG THCS QUANG THIỆN

NĂM HỌC 2023- 2024
Ngày biên soạn: / /2023

I. KHUNG MA TRẬN ĐỀ KIỂM TRA GIỮA HỌC KÌ 2 MÔN: TIẾNG ANH LỚP : 8
- Thời điểm kiểm tra: Tuần 8
- Thời gian làm bài: 90p
- Hình thức kiểm tra: Kết hợp giữa trắc nghiệm và tự luận (tỉ lệ 50% trắc nghiệm, 50 % tự luận)
- Cấu trúc: Mức độ đề: 40% Nhận biết; 35% Thông hiểu; 15% Vận dụng; 10% Vận dụng cao
TT
Kĩ năng
Mức độ nhận thức
Tổng
Nhận biết
Thông hiểu
Vận dụng 
Vận dụng cao
Tỉ lệ (%)
Thời gian
(phút)
Tỉ lệ (%)
Thời gian
(phút)
Tỉ lệ (%)
Thời gian
(phút)
Tỉ lệ (%)
Thời gian
(phút)
Tỉ lệ (%)
Thời gian
(phút)
1
Listening
10

0

0



10
15
2
Language
20

15

5



40
 30
3
Reading
10

15

5



30
25
4
Writing
0

5

5

10

20
20
Tổng
40
20 - 30
35
20 - 25
15
15 - 25
10
5 - 10
100
90
Tỉ lệ (%)
40
35
15
10


Tỉ lệ chung (%)
75
25

Lưu ý:
- Thời gian mang tính đề xuất, cán bộ ra đề tham khảo để lựa chọn số câu hỏi cho phù hợp với thời gian ấn định của bài kiểm tra.
- Tỉ lệ mức độ nhận thức mang tính đề xuất.
- Tỉ lệ giữa các kỹ năng và kiến thức ngôn ngữ có thể điều chỉnh trong khoảng 5%.
- Tỉ lệ được tính dựa trên điểm số, không tính trên số lượng câu hỏi. 
- Tỉ lệ giữa câu trắc nghiệm khách quan và câu tự luận là tương đối, có thể điều chỉnh theo điều kiện thực tế. 
II. BẢN ĐẶC TẢ
TT
Kĩ năng
Đơn vị kiến thức/kỹ năng
Mức độ kiến thức, kĩ năng
cần kiểm tra, đánh giá
Số câu hỏi theo mức độ nhận thức
Tổng Số CH
Nhận biết
Thông hiểu
Vận dụng
Vận dụng cao
TN
TL
TN
TL
TN
TL
TN
TL
TN
TL
I.
LISTENING
1. Nghe một đoạn hội thoại/ độc thoại trong 1.5 phút (khoảng 80 – 100 từ) để trả lời các dạng câu hỏi có liên quan đến các chủ đề đã học.
-Free time 
- Life in the country
Nhận biết: 
Nghe lấy thông tin chi tiết về một trong các chủ đề đã học.
5







5

Thông hiểu: 
Hiểu nội dung chính của đoạn độc thoại/ hội thoại để tìm câu trả lời đúng.










Vận dụng: 
- Nắm được ý chính của bài nghe để đưa ra câu trả lời phù hợp.
- Tổng hợp thông tin từ nhiều chi tiết, loại trừ các chi tiết sai để tìm câu trả lời đúng.










II.
LANGUAGE
Pronunciation
Nguyên âm đơn, nguyên âm đôi, phụ âm, tổ hợp phụ âm, trọng âm từ, trọng âm câu, nhịp điệu và ngữ điệu.
- /s/, /z/, /iz/
-/sk/
-/t∫/
Nhận biết:
Nhận biết các âm thông qua các từ vựng theo chủ đề đã học.
4







4

Thông hiểu: 
Phân biệt được các âm trong phần nghe.










Vận dụng:
Hiểu và vận dụng vào bài nghe/nói.










Vocabulary
Từ vựng đã học theo chủ đề. 
- Free time 
- Life in the country
Nhận biết:
Nhận ra, nhớ lại, liệt kê được các từ vựng theo chủ đề đã học.
2







2

Thông hiểu:
- Hiểu và phân biệt được các từ vựng theo chủ đề đã học. 
- Nắm được các mối liên kết và kết hợp của từ trong bối cảnh và ngữ cảnh tương ứng.


2





2

Vận dụng: 
- Hiểu và vận dụng được từ vựng đã học trong văn cảnh (danh từ, động từ, tính từ và trạng từ)




2



2

Grammar
Các chủ điểm ngữ pháp đã học.
- V+ Ving
- V+ to V
- Quantifiers
- Present simple
- Word formation
Nhận biết:
Nhận ra được các kiến thức ngữ pháp đã học.

3







3
Thông hiểu:
 Hiểu và phân biệt các chủ điểm ngữ pháp đã học.



3






3

Vận dụng:
- Vận dụng những điểm ngữ pháp đã học vào bài viết/ nói/ nghe/ đọc.






4


4
III.
READING
1. Cloze test
Hiểu được bài đọc có độ dài khoảng 80-100 từ về các chủ điểm đã học.
- Free time 
- Life in the country 
Nhận biết: 
Nhận ra được các thành tố ngôn ngữ và liên kết về mặt văn bản.
3







3

Thông hiểu:
Phân biệt được các đặc trưng, đặc điểm các thành tố ngôn ngữ và liên kết về mặt văn bản.


1





1

Vận dụng:
Sử dụng các kiến thức ngôn ngữ và kỹ năng trong các tình huống mới.




1



1

2. Reading comprehension
Hiểu được nội dung chính và nội dung chi tiết đoạn văn bản có độ dài khoảng 100-120 từ, xoay quanh các chủ điểm có trong chương trình
(tiêu đề, từ quy chiếu, từ đồng nghĩa, 1 thông tin chi tiết có trong bài)
- Free time 
- Life in the country
Nhận biết:
Thông tin chi tiết.
1







1

Thông hiểu: 
Hiểu ý chính của bài đọc. 


2





2

Vận dụng: 
- Đoán nghĩa của từ trong văn cảnh.
- Hiểu, phân tích, tổng hợp ý chính của bài để chọn câu trả lời phù hợp.




2



2

IV.
WRITING
1. Error identification
Xác định lỗi sai
Nhận biết:
Nhận diện lỗi về ngữ pháp và từ loại trong câu.










2. Sentence transformation
Viết lại câu dùng từ gợi ý hoặc từ cho trước
Thông hiểu: 
Sử dụng các từ đã để sắp xếp thành câu hoàn chỉnh.



5





5
Vận dụng: 
Hiểu câu gốc và sử dụng các từ gợi ý để viết lại câu sao cho nghĩa không thay đổi. 





2



2
3. Sentence Building
Sử dụng từ/ cụm từ gợi ý để viết câu
Vận dụng cao:
Sử dụng các từ, cụm từ đã cho để viết thành câu hoàn chỉnh.







3

3
Tổng


13
5
6
 4
2
8

3
25
25

III. ĐỀ KIỂM TRA GIỮA HỌC KÌ I 
I. LISTENING: 1 PT
Task 1. You will hear Ben and Jane making plans, decide and tick if the statements are True or False. You will hear twice.

True
False
1. Ben has soccer practice until 11 a.m.


2. Ben likes table tennis.


3. Dance club starts at 2:00 p.m.


4. Jane doesn’t like cycling


5. There’s a video games club from 6 to 7 p.m. 


II. LANGUAGE : 4 PTS
Task 2. Supply the correct form of the verbs in brackets. Write the answers on your answer sheet. 
6. We (have) ________ English class on Friday at 8 a.m.
7. Ann (start) ________ her hobby when she was ten years old.
8. There (be) _________ too many cars on the roads in the city. 
9. What do kids in your village like (do) __________?
10. (Play) _______ spinning tops is very exciting.
Task 3. Supply the correct form of the words in capital. Write the answers on your answer sheet.
11. Ms. Mai keeps her rings and necklaces in a _________ box. 	(JEWEL)
12. You can enjoy many music _______ from famous Vietnamese singers.	(PERFORM)
13. We have enough time to prepare everything and clean up the _____ kitchen 	(MESS)
14. There is too much _______ in my neighborhood.	(NOISY)
15. Let’s enjoy different types of traditional Tet food like banh chung or ____ fruit. (CANDY)
Task 4: Choose the word or phrase that best fits the gap in each of the following sentences. Write A, B, C or D on your answer sheet.
16. Circle the word that has the underlined part pronounced differently from the others. 
A. maps	B. bags	C. trucks	D. roofs
17. Circle the word that has the underlined part pronounced differently from the others. 
A. chair	B. such	C. stomach	D. choice
18. Circle the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions. 
A. nature	B. people	C. hometown	D. relax 
19. Circle the word that differs from the other three in the position of primary stress in each of the following questions.
	A. degree	B. tennis	C. guitar	D. career
20. ______ is a martial art from Japan.
	A. knitting	B. karate	C. cycling	D. anime
21._________ is a game that two people hold a rope and one or more people jump over it.
A. spinning tops	B. tug of war	C. herd buffalo	D. jump rope
22. Peter : “ Do you feel like hanging out this evening?”
 Mary: “”
 	A. I don’t agree. I’m afraid	B. You’re welcome	
C. That would be great	 	D. I feel very bored
23. I am writing about the Vinh Loc Festival which ________ last week.
A. took off	B. took on	C. took place	D. took care
24. There weren't ________ chairs in the room, so some of us had to stand.
A. much	B. too much	C. enough	D. lots
25. There are more public _______ such as sports centers, parks and hospitals so I prefer to live in the city. 
	A. spaces	B. facilities	C. buildings	C. services
III. READING: 3PTS
I. Read the following passage and circle the most suitable word from the ones given in the box to fill in each gap. Write the answers on your answer sheet.
as
Others
and
spending
have

Teenagers often have a lot of free time, and they use it in various ways. Some teens enjoy (31)_____ time with their friends, chatting and laughing together. They might go to the movies, play sports, or simply hang out at the park. (32)_______ like to read books or listen to music, and some are into playing video games until once they complete a challenging level. Many teenagers also enjoy trying new hobbies, such (33)______ painting, cooking, or playing a musical instrument. Until once they become skilled, these hobbies can be a great source of joy and accomplishment. Additionally, some teenagers help with chores around the house, which can be both responsible (34)_____ helpful. Overall, teenagers have a wide range of activities to choose from during their free time, allowing them to explore their interests and (35) _____ fun.
II. Read the following passage and choose the best answer A, B, C or D to fill in each gap. Write the answers on your answer sheet.
In my hometown, kids have ____ unique way of spending their time. They often have lots of open space to run and play, so you'll often find them _______. Many kids enjoy activities like playing spinning tops, hide-and-seek, and climbing trees. They might also help their families with chores like feeding animals or tending to the garden. During the warm months, swimming in nearby rivers or ponds is a favorite _____. In the evenings, they gather with friends and family to tell stories around a campfire or gaze at the stars. Sports like soccer or basketball are also popular, and kids ____ organize friendly matches with neighbors. Life in the rural area ______ children to connect with nature and build strong bonds with their community, making their childhoods memorable and full of adventure. 
36. A. a	B. an	C. the	D. Ø
37. A. outdoors	B. indoor	C. outdoor	D. indoors
38. A. game	B. free time	C. pastime	D. work
39. A. never	B. rarely	C. hardly	D. often
40. A. makes	B. allows	C. asks	D. need
III. Read the following passages and answer the questions by choosing the best answer A, B, C or D. Write the answers on your answer sheet.
Lily’s favorite hobby was baking cakes. She lived in a small town with her family. Every weekend, she stayed in the cozy kitchen with her mom and dad to bake delicious cakes. Lily's favorite part was mixing the ingredients. She loved how the flour, sugar, and eggs came together to form dough. Her dad helped her shape cookies, while her mom taught her to frost cupcakes with colorful icing. They were very happy.
One sunny day, Lily decided to surprise her best friend, Sarah, with freshly baked chocolate chip cookies. She carefully followed her mom's recipe, and soon the house was filled with a mouthwatering aroma. When Sarah arrived, she was overjoyed by the warm, delicious cookies.
From that day on, Lily and Sarah started baking together too, creating sweet memories and sharing their love for baking with everyone they knew.
Top of Form
36. Which of the following can be the best title for the passages?
A. Baking Bonds of Friendship	B. Baking cakes is fun
C. Lily’s cake recipes	D. How to bake a cake
37. The word “They" in the first paragraph refers to _______.
A. Lily’s mother	B. Lily’s father	C. Lily	D. Lily’s family
38. Which of the following is NOT mentioned as details of the mixing the ingredients part?
A. sugar	B. salt	C. eggs	D. flour
39. The word "aroma" in paragraph 2 is closest in meaning to ______.
A. feel	B. color	C. taste	D. smell	
40. According to the passages, Lily and Sarah share their love for baking with _____________.
A. their acquaintances 	B. their friends	C. their family members	D. their neighbors
IV. WRITING: 2PTS
I. Write full sentences using prompts.
41. Jake/ not enjoy/ chat online/ with his friends.
_________________________________________.
42. I/ hate/ play chess/ because/it/ boring.
_________________________________________.
43. There/ lots/ peace and quiet/ my hometown.
_________________________________________.
44. There/ not/ many/ things/ do/ my village.
_________________________________________.
45. What/ kids/ like/ play/ the country? 
_________________________________________.
II. Rewrite each of the following sentences using the given wards so that it keeps the same meaning. Do not change the forms of the words given.
46. My hometown has too much air pollution	(FRESH)
My hometown doesn’t ______________________air. 
47. My English class finishes at 4.30 p.m. tomorrow. 	 	(UNTIL)
I have_______________________________________.
48. People will hold Mid-Autumn Festival on September 29th.	(PLACE)
Mid-Autumn Festival will _________________ .
49. What is the price of the event ticket? 	(COST)
How much does __________________________?
50. I don’t like playing online games. 	(TEA)
Playing ___________________________ .
ĐÁP ÁN : Mỗi câu đúng 0.2 đ
III. ĐỀ KIỂM TRA GIỮA HỌC KÌ I 
I. LISTENING: 1 PT
Task 1. You will hear Ben and Jane making plans, decide and tick if the statements are True or False. You will hear twice.
 T
F
F
T
T

Bài nghe:
Jane: Hi, Ben. How are you today?
Ben: Oh, hey, Jane. I’m OK. And you?
Jane: I’m good, thanks. Do you want to go to the roller skating class on Saturday morning?
Ben: What time is it?
Jane: It’s from 9 to 10 a.m.
Ben: Ah, I’m sorry, I can’t. I have soccer practice until 11 a.m.
Jane: That’s OK. What about table tennis club? I think it starts at 11:30.
Ben: I don’t like table tennis.
Jane: OK.
Ben: What about the cycling competition on Sunday morning?
Jane: No, thanks. I don’t like cycling.
Ben: HmmOK. Well, how about dance class?
Jane: What time is it?
Ben: It starts at 2:30 p.m.
Jane: Sorry, I can’t. I’m watching a martial arts competition then.
Ben: Oh, OK. There’s a video games club from 6 to 7 p.m.
Jane: Great. I’m free then.
Ben: OK. I’ll see you at the arcade.
Jane: Sure. I can’t wait.
II. LANGUAGE : 4 PTS
Task 2. Supply the correct form of the verbs in brackets. Write the answers on your answer sheet. 
6. Have
7. started
8. are
9. to do/doing
10. playing

Task 3. Supply the correct form of the words in capital. Write the answers on your answer sheet.
11. jewelry
12. Performances
13. messy
14. noise
15. candied

Task 4: Choose the word or phrase that best fits the gap in each of the following sentences. Write A, B, C or D on your answer sheet.
16. B. bags
17. C. stomach
18. D. relax
19. B. tennis
20. B. karate
21. D. jump rope
22. C. That would be great
23 C. took place
24. C. enough
B. facilities	



III. READING: 3PTS
Read the following passage and circle the most suitable word from the ones given in the box to fill in each gap. Write the answers on your answer sheet.
31. spending
32. others
33. as
34. and
35. have

II. Read the following passage and choose the best answer A, B, C or D to fill in each gap. Write the answers on your answer sheet.
36. B an
37. outdoors
38. pastime
39. D. often
40. allows

III. Read the following passages and answer the questions by choosing the best answer A, B, C or D. Write the answers on your answer sheet.
Lily’s favorite hobby was baking cakes. She lived in a small town with her family. Every weekend, she stayed in the cozy kitchen with her mom and dad to bake delicious cakes. Lily's favorite part was mixing the ingredients. She loved how the flour, sugar, and eggs came together to form dough. Her dad helped her shape cookies, while her mom taught her to frost cupcakes with colorful icing. They were very happy.
One sunny day, Lily decided to surprise her best friend, Sarah, with freshly baked chocolate chip cookies. She carefully followed her mom's recipe, and soon the house was filled with a mouthwatering aroma. When Sarah arrived, she was overjoyed by the warm, delicious cookies.
From that day on, Lily and Sarah started baking together too, creating sweet memories and sharing their love for baking with everyone they knew.
Top of Form
36. Which of the following can be the best title for the passages?
A. Baking Bonds of Friendship	B. Baking cakes is fun
C. Lily’s cake recipes	D. How to bake a cake
37. The word “They" in the first paragraph refers to _______.
A. Lily’s mother	B. Lily’s father	C. Lily	D. Lily’s family
38. Which of the following is NOT mentioned as details of the mixing the ingredients part?
A. sugar	B. salt	C. eggs	D. flour
39. The word "aroma" in paragraph 2 is closest in meaning to ______.
A. feel	B. color	C. taste	D. smell	
40. According to the passages, Lily and Sarah share their love for baking with _____________.
A. their acquaintances 	B. their friends	C. their family members	D. their neighbors
IV. WRITING: 2PTS
I. 
Jake does not enjoy chatting online with his friends.
I hate playing chess because it is boring.
There is lots of peace and quiet in my hometown.
There are not many things to do in my village.
What do kids like to play in the country?
II.
My hometown doesn't have enough fresh air.
I have English class until 4:30 p.m. tomorrow.
Mid-Autumn Festival will take place on September 29th.
How much does the event ticket cost?
Playing online games isn't my cup of tea.
DUYỆT BGH
DUYỆT CỦA TỔ CHUYÊN MÔN
NGƯỜI BIÊN SOẠN
Trần Thị Quỳnh Hoa

File đính kèm:

  • docxde_kiem_tra_danh_gia_giua_hoc_ky_i_mon_tieng_anh_lop_8_thi_d.docx